Satamaliikenne viime vuonna lähes 2,5 miljoonaa tonnia

Uudenkaupungin kahden sataman eli Hepokarin ja Yaran sataman yhteenlaskettu liikennemäärä oli viime vuonna 2 479 157 tonnia. Siitä tuonnin osuus oli 1,0 miljoonaa ja viennin 1,5 miljoonaa tonnia. Määrä ylittää vuoden 2017 liikenteen 230 000 tonnilla ja on uusi sataman ennätys.

Vuonna 2017 liikennemäärä 2,25 miljoonaa tonnia ylitti vihdoin edellisen ennätyksen, joka tehtiin Finlinkin vuoroliikenteen huippuvuonna 1994 ja oli 2,16 miljoonaa tonnia. Nyt siitä mentiin siis reippaasti yli.

Viime vuonna tuonti ylitti ensimmäisen kerran miljoona tonnin rajan ja kasvoi noin 23 prosenttia edellisestä vuodesta. Viennin kasvu oli maltillisempaa, tonneissa 350 000 ja prosentteina noin kolme.

Kokonaisliikenteen kasvu oli hieman yli kymmenen prosenttia.

Kuukausittain tuntitonnit vaihtelivat toukokuun 63 000 tonnin ja joulukuun 109 000 tonnin välillä. Vientipuolella haitari oli pienempi, pienin oli heinäkuun 100 000 tonnia, suurin lokakuun 139 000 tonnia.


Vuositasolla viimeisen 20 vuoden alhaisin liikennemäärä oli vuonna 2009, jolloin vienti- ja tuonti jäivät yhteensä noin 77 000 tonniin. Siitä lähtien onkin saatu kasvulukuja lukuun ottamatta pientä pudotusta vuodesta 2015 vuoteen 2016.

Erityisen voimakasta kasvu on ollut kahden viimeisen vuoden aikana. Vuoden 2016 1,7 miljoonasta tonnista noustiin viime vuonna 2,5 miljoonaan eli kasvuprosentti on yli 40.

Uudenkaupungin satama onkin vilkkaudessaan ohittanut jo mm. Turun ja on Suomen satamista tonnimäärällä nyt 12. suurin.

Vientisataman Uusikaupunki on kuitenkin noussut jo maan yhdeksänneksi suurimmaksi ja eroa Naantaliin on enää vain hieman.

Ero isoihin satamiin on toki suuri. Ykkösenä on Sköldvikin öljysatama, jossa tavaraa liikkuu vuodessa yli 21 miljoonaa tonnia ja toisena on Helsingin satamat yhteensä 14,6 miljoonan tonnin liikenteellä.

Uudenkaupungin sataman vienti ja tuontimäärät viimeisen vajaan 20 vuoden aikana. Luvuissa siis Hepokarin ja Yaran sataman yhteismäärät.