Kuntoportaiden avaustreenissä tungosta

Pitkään odotetut kuntoportaat ovat jo jonkin aikaa olleet Sorvakossa valmiit. Tänään ne avattiin virallisesta ja samalla pidettiin ohjatut treenit. Avajaiset eivät hurjasti kiinnostaneet, mutta treeneissä oli mukana lähes 80 kiinnostunutta, suurin osa itse osallistuen, jotkut oppia ottaen omaan treeniin.

– Idea kuntoportaista tuli kuntalaisaloitteen muodossa ja sitä lähdettiin nopeasti toteuttamaan, mutta sitten matkaan tuli mutkia. Suurin haaste on ollut löytää portaille sopiva paikka, totesi kaupungin liikuntapalveluista vastaava Heidi Vuori.

Tavoitteena on alusta asti ollut mahdollisimmat pitkät portaat ja sellainen paikka löytyi Sorvakosta, vanhan uimarannan ja pururadan vierestä.

Viime vuonna lautakunta otti asian käsittelyynsä ja siinä vierähti sen verran aikaa, että portaiden rakentamisurakan saanut yritys oli kiinni muualla ja portaita päästiin tekemään vasta tänä keväänä.


Portaissa on 62 askelmaa ja lisäksi portaiden yläpäästä on noin parikymmentä porrasta alaspäin, jolloin paluu portaiden juurelle voi tapahtua pururataa pitkin, toki portaitakin saa laskeutua, jos ei aiheuta ylös tulijoille häiriötä.

Hieman lisää korkeuseroa saa, jos alhaalla aloittaa nousun pururadan matalimmasta kohdasta ja siirtyy siitä sitten portaisiin. Näin korkeuseroa tulee hyvinkin viisikerroksisen kerrostalon verran.

– Aluetta tullaan vielä kehittämään niin, että kallion päälle tulee muutamia ulkokuntoilulaitteita ja todennäköisesti jo kesän aikana saadaan rakennettua myös parkkipaikka.

Ilossi tualei -hanke on huomioinut myös kuntoilijat ja portaiden tuntumaan on tuotu kaksi iloisesti maalattua penkkiä, joilla voi kesken treenin poiketa huoahtamaan.


Virallisen portaiden avauksen suoritti idean alullepanija Anne Paalanen. Hän leikkasi portaiden poikki viritetyn punaisen nauhan poikki ja veti myöhemmin ohjatun porrastreenin.

– Portaita voi hyödyntää todella monipuolisesti ja erilaisilla tavoilla toteutettuna treenistä saa kevyemmän tai raskaamman.

Anne oli laatinut kaksi esimerkkiohjelmaa ja niistä oli kolme eri versiota kuntotason mukaan. Osanottajia treeneihin tulikin järjestäjiä ilahduttavasti kahdeksisen kymmentä.

Porrasten syvyys vaihtelee ja se tekee harjoituksesta luonnostaan monipuolisemman, sillä samanlaista juoksua tai kävelyä ei ylös asti voi mennä.

Ohjatussa treeneissä portaita noustiin mm. syväkyykkyloikalla, askelkyykyllä, ankkakävelyllä ja luisteluhypyillä eikä unohdettu käsiä ja keskivartaloakaan, vaan välillä punnerrettiin ja tehtiin selkä- ja vatsalihaksia ärsyttäviä treeniliikkeitä.


Erilaisia treenivaihtoehtoja esittelevä taulu on tulossa myöhemmin portaiden alapäähän ja mm. internetistä löytyy erilaisia treeniohjeita pilvin pimein.

Kannattaa kuitenkin muistaa kaikenlaisen liikunnan aloittamiseen liittyvä perusohja, aloita varovasti ja kuuntele kroppaa. Tehoja voi nostaa myöhemmin, kun on saanut lihakset heräteltyä, liian kova aloitus voi tuoda vaivoja ja pahimmillaan se vie motivaatio koko liikunnasta.


Artikkelikuva: Kunnon syväkyykkyloikalla portaiden nousu on ehkä raskainta.

Anne Paalanen avasi virallisesti kuntoportaat, vieressä Heidi Vuori.