Teemu Vaahtera vaihtoi töihin sataman portin sisäpuolelle

Pitkään tai todella pitkään satamaa johtaneen Esa Soinin jälkeen uutena satamajohtajana eli virallisesti Uudenkaupungin Satama Oy:n toimitusjohtajana maaliskuun alussa aloittaneelle Teemu Vaahteralle rahtiliikenne ja sataman toiminnat ovat aiemman työuran kautta hyvinkin tuttuja, oudompia uudessa työssä esiin tulleita asioita taas ovat venepaikat ja Kalasataman laituriparannus, jotka myös kuuluvat sataman tehtäviin.

– Esa oli keväällä vielä lomiensa välissä mukana muutamissa projekteissa, mutta jäi kesäkuun alussa virallisesti eläkkeelle. Työ on ollut suunnilleen odotusten mukaista rahtitoiminnan osalta, mutta muuten joka päivä tulee uusia asioita esiin, Teemu sanoo.

Teemu on syntynyt Taivassalossa, josta vajaan kymmenen vanhana muutti Uuteenkaupunkiin ja kävi täällä koulut ylioppilaaksi asti.

– Sen jälkeen lähdin opiskelemaan liiketaloutta Raumalle ja sitten töitten perässä Turkuun, nyt asun perheen kanssa Naantalissa.

Jäätelönä Teemu suosi vadelma-lakritsi palloa.


Teemu on aiemman työuransa tehnyt kuljetusalalla, jolle hänet veti suvun esimerkki, sillä isä ja isoisä ovat kumpikin olleet alalla.

– Ennen satamaan siirtymistä toimin DSV:llä, viime aikoina olin Uudessakaupungissa jo neljä päivää viikossa ja päivän Turun toimistolla. DSV on iso tanskalainen kuljetusliike, joka perusti toimiston Uuteenkaupunkiin autotehtaan Daimler-yhteistyön käynnistyessä ja se on yksi yrityksistä, jotka huolehtivat autotehtaan kuljetuksista.

DSV:n toimisto on sataman tuntumassa, sataman konttori taas satama-alueen sisällä, joten Teemun työmatka ei pidentynyt kuin muutaman sata metriä.


Satama on yksi tärkeä osa autotehtaan ja tietenkin myös muiden sen palveluja käyttävien yritysten logistiikassa.

– Varastot pyritään pitämään pieninä ja materiaali ottamaan haltuun mahdollisimman lähellä hetkeä, jolloin sitä tarvitaan ja siksi kuljetusketjujen aikataulutkin ovat paljon kireämmät kuin ennen.

Sitä myötä ne ovat tulleet myös haavoittuvammiksi. Ketjun kokonaisuus riippuu kaikista sen osatekijöistä ja jos jossain klikkaa, niin koko ketju kärsii.

– Satama on yksi pitkän ketjun lenkki, tavallaan pieni osatekijä, mutta toimivuuden kannalta yhtä tärkeä kuin muutkin.


Uudenkaupungin Satama Oy:n palveluksessa on kuusi henkilöä, joista kolme satamavalvojaa toimii kentällä ja loput kolme sisällä toimistotehtävissä. Uusimpana tällä viikolla aloitti liikennepäällikkönä Sanni Leino.

Sataman työntekijät ottavat alukset vastaan, kiinnittävät laivat laituriin, huolehtivat niihin vettä, tyhjentävät jätteet ja niin edelleen. Rahtaukset eli laivan lastin tyhjentämisen ja lastaamisen suorittaa satamaoperaattori Stevena ja jatkokuljetuksista vastaavat useat liikkeet.

– Me luomme toimijoille olosuhteet ja mahdollisuuden toimia eli laiturit ja tilat, jonne laivalla tuodut trailerit voidaan viedä odottamaan jatkokuljetusta ja toisinpäin. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta sisältää paljon toimintoja ja työvaiheita, joiden pitää olla oikeaan aikaan kunnossa.

Satama Oy huolehtii myös satama-alueen osalta väylästä sekä Hepokariin että Yaralle, muuten Yaran satama ja Hepokari ovat eri satamia ja Yara huolehtii omasta liikenteestään. Tilastoissa Uudenkaupungin kohdalla näkyy kuitenkin satamien yhteinen liikenne.


Kenttätilan puute onkin vaivannut satamaa jo pitkään ja lisää tilaa on saatu tipottain mm. merta täyttämällä.

– Tehty kaavamuutos ja maakauppa mahdollistaa lisätilan saamisen ns. VPK:n paviljongin alueelta ja sen hyödyntäminen alkaneekin syksyllä, suunnittelu on paraikaa menossa. Louhimme mäkeä vanhan kentän tasoon asti.

Satama pärjää normaalioloissa juuri ja juuri nykytilalla, mutta erikoistilanteet, kuten pyhät, joita edeltävään aikaan tavaraa tulee ja menee normaalia enemmän, ovat hankalia ja tilanahtaus aiheuttaa lisätyötä.

Lisätilan suhteen esillä on edelleen suunnitelmat myös vanhan Esson täyttöaseman alueen hyödyntämisestä, mutta se olisi kallis ja matkan vuoksi myös hankalahko vaihtoehto.


Kehitystyötä tapahtuu myös muuten. Laatujärjestelmää kehitetään ja tietojärjestelmiä parannetaan. Tulossa on esimerkiksi järjestelmä, joka keskustelee Stevenan järjestelmän kanssa ja silloin tiedetään kunkin yksittäisen trailerin paikka ja vapaana olevien paikkojen määrä on selvillä reaaliajassa.

– Toimiston ikkunasta ei trailereita tunne eikä koko alueelle edes näe. Eilen viimeksi ajoin töistä lähtiessä alueen läpi ja laskin itse tyhjät paikat, sillä tänään oli taas tulossa lastillinen eli reilu 200 traileria.

Liikenne on satamassa tänä vuonna edelleen kasvanut, joskaan ei yhtä vauhdikkaasti kuin muutaman edellisen vuoden aikana ja myös taloudellinen tulos on parempi.

– Investoinnit tulevat olemaan edelleen kovat, lisätilan tekeminen maksaa koko ajan enemmän, mutta paikalleen ei voi jäädä jos aikoo pärjätä.


Artikkelikuva: Uusi satamajohtaja Teemu Vaahtera pitää vadelma-lakritsi-jäätelöstä.

Valmiiden autojen ja autojen osien lisäksi sataman kautta kulkee paljon muutakin tavaraa.