Miljoona tulee tarpeeseen

Kaupunginhallitus teki kesäkuussa periaatepäätöksen, että katujen kunnostukseen varataan kahtena seuraavana vuonna miljoona euroa. Kaupungin katujen kunnosta vastaava työpäällikkö Mikko Jalonen toivottaa rahat tervetulleeksi, kohteita sille riittää.

– Panostus on merkittävä, viime vuosina katujen kunnostukseen eli käytännössä asvaltointiin on ollut käytössä 200 000 euroa. Sillä ei ole saatu tehtyä kuin kaikista välttämättömimmät korjaukset ja katuverkon kunto on rapistunut, Jalonen sanoo.

Katuverkkoa on paikattu vuosittain pieniä pätkiä sieltä ja täältä, mutta isommalla rahalla voidaan uusia järkevästi pidempiä pätkiä ja myös niitä ”ei ihan välttämättömiä” paikkoja.

– Kunnon asvaltti säästää tietenkin autoja ja muita kulkuvälineitä ja on turvallisempi mutta helpottaa myös merkittävästi kunnossapitoa ja lumenajoa.

Miljoonan määrärahan kohtalosta päättää lopullisesti tietenkin kaupunginvaltuusto, mutta kun hallitus on sellaisen toiveen yksimielisesti esittänyt, niin luulisi sen toteutuvan.


Tämän vuoden asvaltointityöt on pääosin jo tehty, jäljellä on vielä pätkä Vakka-Suomenkatua ja Liljalaaksonkatua, ne jyrsitään todennäköisesti ensi viikon lopulla ja asvaltti pistetään viikolla 37 eli syyskuun puolivälissä.

Joissakin kohdin kadut ovat pohjaltaan niin huonossa kunnossa, että asvaltointi on lyhytaikainen ratkaisu, mutta katujen ottaminen kokonaan auki ja tekeminen kunnolla on niin kallista, että siihen ei lisärahan avullakaan ole mahdollisuuksia.

– Kaupunki on uusia teitä tehnyt vain akuuttiin tarpeeseen, eli esimerkiksi uusille asuntoalueille tai teollisuuden tarvitsemat tiet. Kalannissa on vanhoja katuja vuosittain otettu kokonaan auki ja tehty perusteellinen korjaus, tänä vuonna kunnostettiin Pappilantietä ja se odottaa vielä päällystystä.

Kaupungilla on pitkä lista korjaamista odottavista pätkistä, joka päivitetään jatkuvasti.


Tällä viikolla on kaupungin työnä aloitettu Pohjoistullikadun länsipuolen reunakivien uusiminen ja se jatkuu niin kauan kuin kelit sallivat. Kivet uusitaan koko kadun matkalta.

– Betoniset reunakivet vaihdetaan graniittisiksi ja kadun reunaan tulee vesikouru. Nykyiset kivistä osa on kiinteistöjen itse hankkimia, nyt koko kadun länsipuoli tulee samanlaisella kiveyksellä.

Investointiohjelman muista töistä Hiun kunnallistekniikka saatiin ennen kesälomia valmiiksi, katuvalaistuksen uusiminen on menossa. Sitä on tehty useita vuosia alue kerrallaan ja tehtävää riittää vielä vuosiksi eteenpäin.

– Hakametsän koulun liikennejärjestelyjen osalta on suunnitteluvaihe menossa, samoin suunnittelussa on Teijo-talojen alue Salmelle ja Sataman alueen liikennejärjestelyjen loppuosa.

Osin PORE-rahoituksella toteutettava Laivanrakentajan tien risteysalue toteutus odottaa vielä viimeisiä päätöksiä ja kilpailutusta, samoin radan sähköistyksen vuosi uusittava Sorolan ylikulku vaatii vielä muutaman palaverin ennen toteutuksen alkamista.


– Kaupunginlahden rannan kunnostus on valmis ja otettu vastaan, sen sijaan lisätyönä Pakkahuoneen päähän tehtävä porrastus on vielä kesken.

Lukkosepäntie Ketunkalliolla pistetään lopulliseen kuntoon kun alueen kolmaskin kerrostalo on valmistunut. Liikenneturva- ja esteettömyyshankkeena investointiohjelmassa ollut rautatien ylitys Myllykadun päässä jäi toteuttamatta, koska urakkatarjoukseen ei saatu yhtään vastausta. Paikalle on tulossa puomit.

– Urakka oli varsin pieni ja kun on rautatiestä kysymys, niin urakassa tarvitaan ratavalvoja ja se lienee syy, miksi urakka ei ketään kiinnostanut tarpeeksi. Kyllä sekin homma aikanaan saadaan toteutettua.

Hiuntien ja Santtiontien risteystyöt ovat valmiit, mutta pyörätien osalta odotellaan vielä katuvalaistuksen uusimista, jonka jälkeen pyörätiekin voidaan asvaltoida. Se saataneen kuntoon lähiviikkoina.

Tulevan vuoden investointiohjelman laatiminen on teknisellä puolella menossa. Tulossa olevien isojen investointien vuoksi jo tämän vuoden ohjelmaa supistettiin ja sama jatkuu ainakin vielä muutaman vuoden.


Katujen kunnossapidon tai töiden etenemisen kannalta kesä on ollut hyvä, mutta viime talven loppu oli kaikin tavoin hankala, kun lunta tuli varsin lyhyessä ajassa paljon.

– Koskaan ennen ei lunta ole ajettu kaupungilta pois niin paljon kuin viime talvena. Esimerkiksi Pohitullin koulun ympäriltä oli pakko ajaa lunta pois, jotta aura-autot mahtuivat liikkumaan.

Toisaalta jos kaupungille olisi jätetty isoja lumikasoja, vaikka ne olivat siellä mahtuneet olemaan, niin sulaminen olisi aiheuttanut ongelmia.

– Pahin mahdollinen tilannen on se, kun päivällä lumet sulavat ja yöksi pakastaa, jolloin sulamisvedet jäätyvät. Saattaa olla monta sataa metriä sulaa ja kuivaa pyörätietä, mutta metrin matkalle on sulamisvesistä yön aikana muodostunut mustaa jäätä ja sellaisen hiekoittaminen on aikaa vievää eikä niitä edes välttämättä koneen päältä näe.

Ison lumikasan sulaminen vie pitkään, joten parempi oli ajaa nekin lumet pois.


Artikkelikuva: Tällä viikolla on alkanut Pohitullikadun länsipuolen katukivien uusiminen, jonka vuoksi kadun länsipuolen kaista on poikki Merimiehenkadun ja Vuosikadun välillä.

Viime talven runsaat lumisateet aiheuttivat ennätyksellisen lumenkuljetusrallin.