Kalaset ja Suomen Sillikonttori käynnistävät yhteistyön

Uudessakaupungissa toimivat Kalaset ja Suomen sillikonttori aloittavat syksyn aikana yhteistyön, jolla vahvistetaan paikallista kala-alaa, hyödynnetään kotimaista raaka-ainetta entistä paremmin, saadaan kuluttajille lähiruokaa ja pienennetään myös hiilijalanjälkeä, kun kuljetusmatkat lyhenevät.

Kysymys on silakasta. Aiemmin paikalliseen kalasatamaan tuotu silakka on mennyt muualle, jalostukseen tai pääosin rehuksi, mutta nyt Kalaset jalostaa siitä osan Sillikonttorille sopivaksi nahattomaksi ja ruodottomaksi fileeksi ja sillä Sillikonttori korvaa ulkomaista raaka-ainetta.

– Kaiken muun hyväksi tällä vahvistetaan Uudenkaupungin brändiä kalajalostuskaupunkina, joka on hieman päässyt viime vuosina rapistumaan, sanoo Kalasetin Esa Lahtinen.


Suomen sillikonttori on toiminut Kalasataman vieressä reilut pari vuotta. Se ostaa silli- ja silakkaraaka-aineet valmiina ja jalostaa niistä erilaisia kuluttajatuotteita. Raaka-aine marinoidaan ja pakataan kuluttaja- tai suurkeittiöpakkauksiin.

– Olemme tähän asti käyttäneet pääasiassa ruotsalaisten Itämeren eteläosista kalastamaa ja meille jalostamaa silakkaa, mutta kun toimimme Suomen suurimmassa kalasatamassa, niin haluamme hyödyntää sitä ja toinen seikka on tietenkin kotimainen, lähivesistä saatu raaka-aine, kertoo Sillikonttorin hallituksen puheenjohtaja Matti Ruuska.

Kalasetille silakan jalostaminen on uusi toiminto, jonka se tänä vuonna on aloittanut. Uusi toiminta on vaatinut investoinnin uuteen linjastoon.


– Ketjun lyheneminen takaa myös laadukkaamman lopputuotteen. Tänään merestä pyydetty silakka saadaan jo samana päivänä Sillikonttorille jatkojalostettavaksi. Tällaiseen nopeuteen ei muualla Suomessa ole mitään madollisuuksia päästä, Lahtinen sanoo.

– Pidemmältä tuleva silakka joudutaan lisäksi säilyvyyden takaamiseksi säilömään paljon voimakkaammin suolalla ja etikalla. Kun saamme Kalasetiltä erän, se on purkissa parissa päivässä, purkki kypsyy viikon tai pari ja sen jälkeen se on kuluttajan ostettavissa, Ruuska sanoo.

Lopputuotteissa tulee Uusikaupunki näkymään voimakkaasti ja siitä aiotaan tehdä brändi, joka merkitsee kotimaista laadukasta lähivesistä pyydettyä kalaa.

Tällä hetkellä Uudenkaupungin kalasatamaan tuodusta silakasta valtaosa menee rehuksi, paikallinen jalostaminen tuo työpaikkoja ja nämäkin kate-eurot jäävät kotikaupunkiin kalanjalostuksen edelleen kehittämiseen


Yhteistyöpalaverissa Kalasetin Esa Lahtinen (vas.) ja Pekka Vapanen sekä Suomen Sillikonttorin Ville Haapanen, Matti Ruuska ja Sillikonttorin kanssa töitä tekevä islantilainen asiantuntija Ingvar Agustson.