Tekijät kokoontuivat muistelemaan 50 vuotista autonrakennusta

Autotehtaalla vietettiin tänään suomalaisen autonvalmistuksen 50-vuotisjuhlaa. Tilaisuuteen oli kutsuttu aikanaan ensimmäistä Saabia koonneita henkilöitä ja mm. entiset tehtaan toimitusjohtajat. Paikalla oli myös nykyinen toimitusjohtaja Olaf Bongwald.

Kutsuvieraille esiteltiin tehdasta ja lounaan jälkeen kokoonnuttiin kuuntelemaan puheita, ottamaan valokuvia ja muistelemaan yhdessä menneitä. Ensimmäinen Saab 96 valmistui virallisesti 13.11.1969.

Bongwald kiitteli vuolaasti autotehtaan alkuaikojen työntekijöitä.

– Kunnioitan äärettömästi sitä tahtoa, sitoutumista ja osaamista, jota teillä on ollut ja jonka avulla autoteollisuus syntyi ja kehittyi Suomessa. Te loitte työllänne perustan, jolta yrityksemme on voinut kasvaa, laajentaa toimintaansa ja kansainvälistyä.

Bongwald on puhunut autotehtaan entisten ja nykyisten yhteistyökumppanien edustajien kanssa ja hänen mukaansa jokaisen antama palaute on ollut sama: Valmet Automotive on paras kumppanimme ja toimittajamme.

– Se, että asiakkaat kokevat meidät näin positiivisesti helpottaa työtäni, mutta toisaalta rima on asetettu jo valmiiksi hyvin korkealle. Minun tehtäväni on varmistaa kaikin keinoin, etteivät asiakassuhteemme heikkene.


Valmistusliiketoiminnan johtaja Pasi Rannus esitteli autotehtaan historiaa, joka on sisältänyt monenlaisia vaiheita.

– Vuonna 1969 tehdas valmisti noin sadan henkilön voimin 187 autoa. Merkittävää oli, että jo alkuajoista lähtien tehtiin useaa mallia.

Alussa autotekemisen oppia haettiin Ruotsista, mutta melko nopeasti kävi niin, että täällä näytettiin mallia Trollhättanin tehtaalle.

– 1990-luvun suuri uutinen oli se, että Porschen valmistusta saatiin Pohjolan perukoille, sitä ihmeteltiin alan piirissä pitkään.

2003 päättyi pitkäaikainen yhteistyö Saabin kanssa ja vuosikymmenen loppupuolelle aloitettiin ensimmäiset tutustumiset sähköautoihin, suuntaus, johon nyt panostetaan voimakkaasti.

– 2013 solmittiin sitten sopimus mersun valmistuksesta ja tällä hetkellä teemme vuodessa yli 100 000 autoa ja työntekijöitä on yli 4000.

2010-luvulla autotehdas on myös laajentunut Euroopan eri puolilla. Laajentumisen uusimpana ilmentymänä on Salon akkutehdas, jossa tulee työskentelemään yli 300 henkeä.

– Olemme valmiit tulevaisuuteen, Rannus päätti.


Autotehdasta 1970-luvun alkupuolelta noin 25 vuotta johtanut Juhani Linnoinen muisteli puheessaan autotehtaan kriittisiä hetkiä, jolloin koko tehtaan tuotanto oli vaakalaudalla. Niitä oli hänenkin aikanaan kymmenkunta.

– Heti aluksi ruotsalainen sopimuspuoli rikkoi sopimusta ja hinnoitteli omat osansa itselleen hyvin kannattavasti eikä tuotanto olisi niillä hinnoille meille kannattanut. Se asia saatiin kuitenkin hoidettua.

Toinen takaisku oli se, että Saab antoi autojen myynnin Suomessa Scan-autolle, vaikka alun perin oli sovittu, että autotehdas saa myydä tekemänsä autot Suomeen. Taloutta oli rakennettu sen olettamuksen varaan ja muutos pistikin talouden pitkäksi aikaa tiukille.

– 1978 kiistelimme autoverolaista. Saabin autoveroon laskettiin kaikki kulumme ja se olisi nostanut veron korkealla. Lopulta saimme eduskunnassa läpi lakimuutoksen, jolla Suomessa tehtyjen autojen autovero laskettiin maahantuodusta Volvosta kilohinnan mukaan.


Autotehtaan kannalta yksi onnellisin asia on ollut avoautoihin liittyvä osaaminen. Linnoisen mukaan se oli yksi avaintekijä siihen, että Porschen valmistus saatiin neljän hyvin hiljaisen vuoden jälkeen.

– Avoauto oli tärkeässä roolissa myös vuonna 1993, silloin emme puoleen vuoteen tehneet mitään muuta ja ilman avoautoa tehdas olisi todennäköisesti suljettu.

Linnoinen myös totesi omasta ja muun johdon osuudesta sen, että se tehtävä on varmistaa, että tekemistä riittää.

– Mutta työntekijät ne autot tekevät ja he ovat sen laadun ja maineen luoneet, joka Uudenkaupungin autotehtaalla on. Me vanhat olemme hyvin ylpeitä nykyisestä tehtaasta ja minusta tuntuu, että tehtaan tulevaisuus ei ole koskaan ollut näin hyvä ja vakaa.


Artikkelikuva: Autotehtaan ensimmäisen EKA-96:n rakentajia kokoontui tänään valokuvaan 50-vuotisen autoteollisuuden kunniaksi järjestetyssä tilaisuudessa.

Entisiä ja nykyinen toimitusjohtaja EKA-96:n vierellä, vasemmalta nykyinen johtaja Olaf Bongwald, sitten Juhani Suvinen, Juhani Linnoinen ja Tapio Kuisma.
Pasi Rannus esittelee Olaf Bongwaldille ensimmäisen Saabin tekijöiden nimitaulua.