Pyöristä ei nykyään enää välitetä

Matti Suominen tuli nykyiseen työpaikkaansa ensimmäisen kerran 15-vuotiaana kesätöihin. Silloin elettiin 1960-luvun loppua. Siitä työura jatkui samassa paikassa vakituisessa työsuhteessa, sitten yrittäjänä kaverin kanssa ja viimeiset noin 15 vuotta yksin. Paikka on tietenkin Uudenkaupungin Pyörä Sepänkadulla.
– Ennen omaa aikaani tiedän liikkeen historiasta sen verran, että se on sijainnut jonkin aikaa kadun toisella puolella, mutta ainakin jo 1960-luvun alusta nykyisellä paikallaan. Liikkeen aloitti aikanaan Olli Kartimo ja hänen poikansa Mikko jatkoi ja Mikolle minäkin silloin tulin kesätöihin.
Polkupyörien myynnin ja korjaamisen lisäksi toimintaa kuuluivat venemoottorit ja veneet ja jossain vaiheessa myös mopot ja niiden huollot ja korjaukset, nykyään polkupyörien tukena on moottorisahojen myynti.

Kesähommiin Matti tuli Ugin Pyörään, kun jotain tekemistä piti keksiä. Toki hän jo siihen aikaan oli mopojen toimintaan perehtynyt, mutta ei mitenkään vakavasti ajatellut siitä elämänuraa.
– Kesän jälkeen kävin sitten talvella auttelemassa, kun ammattikoulussa päivä oli päättynyt ja myös viikonloppuisin. Seuraavana kesänä taas säännöllisesti ja sitä jatkui vuosia, vain armeija katkaisi uran hetkeksi.
Siihen aikaan liikkeen valikoimissa oli mopoja, pyöriä, perämoottoreita ja veneitäkin. Matti keskittyi pääasiassa korjauspuoleen.
– 1979 menin sitten keväällä palolaitokselle kesähommiin. Kun se syksyllä päättyi, niin Kartimon Mikko päätti lähteä ja keskittyä veneisiin ja moottoreihin. Minä lähdin sitten yrittäjäksi yhdessä toisen työntekijän kanssa eli siitäkin on kohta 40 vuotta.
Yrittäjäksi ryhtyminen ei suuremmin mietityttänyt. Vuosien varrella oli tullut selväksi, että töitä riittäisi ja toisaalta kun palolaitoksen pesti päättyi, niin jotain piti senkin vuoksi keksiä.
– Mikko keskittyi veneisiin ja perämoottoreihin ja me luovuimme silloin niistä kokonaan, muuten toiminta jatkui entiseen malliin.

Vuonna 2002 tuli sitten seuraava muutos, kun Matti jäi yksin jatkamaan yrittäjänä. Hieman sen jälkeen hän otti moottorisahat toiseksi myyntiartikkeliksi silloin jäljellä olleiden pyörien lisäksi.
– Niitä oli toki ennenkin korjailtu pienessä mittakaavassa, mutta myynnissä niitä ei ollut. Se osoittautui hyväksi ratkaisuksi ja on tasannut myyntiä. Polkupyörät ovat kevään ja kesän juttuja, moottorisahat syksyn ja talven.
Polkupyörähomma on myös vuosi vuodelta hiipunut. Uusien pyörien myyntiin ovat tulleet mukaan erilaiset ketjut ja nettimyynti, jotka isoilla ostomäärillä painavat hinnat niin alas, että pienillä kauppiailla ei ole siihen mahdollisuuksia vastata.
– Myös korjaaminen ja ennen kaikkea ennakoiva huolto jätetään nykyään tekemättä, pyöriä ei arvosteta enää niin kuin ennen. Ja kun huollon puutteen takia tulee vika, niin työhän korjauksessa maksaa ja monet toteavat, että samalla hinnalla saa kaupasta uuden.
Saa kyllä, mutta se laatu saattaa olla ihan jotain muuta. Kunnon pyörästä saa korjaamalla hyvän menopelin vuosiksi eteenpäin, mitä ei halpapyöristä välttämättä saa.

Polkupyöräily on kyllä kasvamaan päin. Uudessakaupungissakin on jo paljon ihmisiä, jotka ajavat periaatteessa vuoden ympäri.
– Talvet ovat mitä ovat, matkat täällä ovat kuitenkin melko lyhyitä ja pyöräteitä on paljon. Pyöriin saa myös talvirenkaita, joilla liukkauden pelkoa voi lievittää.
Auton käynnistäminen ja ikkunoiden krapaaminen jotain viiden kilometrin työmatkaa varten on stressaavaa puuhaa, samassa ajassa ja autoa säästäen matka sujuisi polkupyörällä myös terveellisemmin.
– Sähköavusteiset pyörät ovat yksi uusimmista keksinnöistä. Monille kaupunkilaisille se on ollut hieno juttu. Kun omat voimat eivät enää riitä, niin sähkön avulla voi pyöräilyä jatkaa ja pääsee helposti kulkemaan, varsinkin hyvän sään aikana.

Moottorisahojakin on nykyään moneen tarkoitukseen, on järeitä ammattityökaluja ja kevyempiä kotikäyttöön. Yksi iso moottorisahojen asiakasryhmä ovat kesäasukkaat. Mökillä pitää olla oma, sillä ei moottorisahaakaan jaksa kotoa raahata.
– Kesämökeillä on moottorisahojen lisäksi ruohonleikkureita ja trimmereitä ja muita koneita, niiden huolto ja varaosakauppa ovat merkittävä osa nykypäivän kesän toiminnasta.
Monenlaiset koneet ovat Matille tulleet vuosien aikana tutuiksi ja neuvoa ja varaosia tullaan kysymään mihin milloinkin.
– Mutta kyllä pienlaitteetkin koko ajan muuttuvat ja kehittyvät. Elektroniikkaa tulee jatkuvasti lisää, esimerkiksi joissakin moottorisahoissa on jo erilaista diagnostiikkaa mukana ja ennen korjaamista pitää kytkeä laite tietokoneeseen.
Ruudulta sitten näkee, montako kertaa kone on käynnistetty, montako tuntia käytetty ja niin edelleen. Säätöjä ei tehdä enää ruuvimeisselillä vaan tietokoneen avulla.

Ugin Pyörän sijainti on erinomainen, paikka on rauhallisen kadun varrella, mutta kuitenkin sopivan lähellä keskustaa. Tilat eivät sen sijaan ole ihanteelliset toimintaa ajatellen.
– Rakennus on vanha ja huoneet pieniä ja ahtaita. Tavaraa on joka paikka täynnä. Kiireisimpään aikaan pitää aamulla raivata tilaa, että pääsee työn alkuun, mutta kyllä tässä pärjätään. Olen kyllä joskus muuttoa ajatellut, mutta paikka on hyvä.
Matilla on tällä hetkellä yksi työntekijä. Hän sanoo, että pelkkä myynti ei missään tapauksessa tämän kokoisessa kaupungissa elättäisi kahta ihmistä.
– Polkupyörien myynti on arviolta puolittunut muutamassa kymmenessä vuodessa ja vaikka moottorisahoja menee, niin kyllä koneiden korjaus, huolto ja varaosakauppa on tärkeä tukijalka.
Yksin taas ei koko vuotta pärjää, kevät ja kesä ovat kiireisiä ja silloin saa tehdä pitkiä päiviä vaikka on kaksi. Ja kun asiakkaat tulevat milloin heille sopii, niin huoltohommat kärsivät, jos joutuu monta kertaa keskeyttämään jotain ja kädet rasvassa kiiruhtamaan liikkeen puolelle.

Lähes 50 vuotta samassa työssä on pitkä aika ja siitä lähes 40 vuotta vielä yrittäjänä. Ei yrittäjyys Matin mukaan mikään kadehdittava homma ole. Työpäivät saattavat kiireisinä aikoina alkaa jo aamuviideltä ja kestää iltahämärään.
– Rikastumaan tässä ei pääse eikä ole tarvinnut miettiä, koska lomansa pitäisi. Tämä on vuosien saatossa kasvanut tavallisen työn ohi elämäntavaksi.
Eläkeikäkin alkaa lähestyä, mutta ihan nopealla aikataululla Matilla ei ole aikomusta jättää kaupungin pyöränomistajia pulaan.