Radan sähköistys ei vaadi kaupunkialueella erikoisia turvajärjestelyjä

Projektipäällikkö Heidi Mäenpää Liikennevirastosta rauhoittelee uusikaupunkilaisia. Radan sähköistäminen ei vaadi kaupunkialueellakaan sen enempää turva-aitoja tai muitakaan rakenteita kuin tavallinen rata, mutta sähkötolpat ja johdot tietenkin tulevat näkymään.

– Sähköistyksessä tarvitaan myös muuntamoita ja sähköasemia, mutta niiden väli on yli viisi kilometriä eli sellaisia ei kaupunkialueelle tarvitse välttämättä tehdä ja joka tapauksessa ne voidaan sijoittaa ympäristöön hyvin huomaamattomasti.

Turku-Uusikaupunki rata sai valtion lisäbudjetissa 21 miljoonaa euroa toteutukseen. Mäenpää sanoo, että summa riittää sähköistyksen tekemiseen.

– On ollut myös puhetta radan perusparannuksesta, mutta rataosuus ei ole vielä perusparannusikäinen. Sähköistys voidaan toteuttaa ilman perusparannusta ja sen jälkeen rataa käyttää nykynopeuksilla, nopeuksien nostoa pelkkä sähköistys ei mahdollista.

– Sähköistyspäätös ei myöskään liity mitenkään henkilöliikenteen käynnistämiseen. Se voidaan toteuttaa ihan yhtä hyvin nyt kuin sähköistyksen jälkeenkin, jos niin päätetään.

 

Liikennevirastolla on lähdössä myös Turun ratapihan uudelleenjärjestelyn suunnittelu, johon Uudenkaupungin radan sähköistyspäätös vaikuttaa.

– Uudenkaupungin radan sähköistyksen suunnittelun nopeus riippuu siitä, mihin asti alustavia suunnitelmia on tehty. Suunnittelu voi lähteä käyntiin heti, tänä vuonna se eivät missään tapauksessa valmistu, mutta ensi vuonna on mahdollista.

Sähköistyksen toteutuskaan ei vie aikaa vuosikausia. Rata on tarkoitus sähköistää loppuun asti eli Yaran tehtaille, jolloin dieselvetureita ei matkalla tarvittaisi enää lainkaan.

– Valtio rahoittaa tietenkin vain rataverkon yleisen osan ja Yaran tulee maksaa yksityisradan osuus, miten pitkä se sitten onkaan. Mutta kyllä tässä on tarkoitus hoitaa koko homma nyt kuntoon ja viedä sähköt päähän asti, eikä siirtää vaunujen makuutusta Turun ratapihalta Uuteenkaupunkiin. Se on kuljetusten taloudellisuudenkin kannalta järkevin vaihtoehto.

Miten käy Kaupunginlahden kohdalla radanvarren puiden, kun rata sähköistetään. Todennäköisesti huonosti.

Vaikka radan sähköistys ei vaadi turva-aitoja tai muita enempää kuin tavallinen rata, niin sähköjohtojen turvaetäisyydet saattavat tulla jossain kohtaa vastaan ja sen vuoksi pitää mahdollisesti joitain puita poistaa. Kaupunginlahden kohdalla rata menee kauniissa lehtikujassa ja sen kohtalon sähköistyspäätös saattoi sinetöidä.

 

Jos asia kiinnostaa enemmän, niin liikenneviraston viime vuonna julkaistut sähkörataohjeet löytyvät tästä.

Artikkelikuva on Liikenneviraston julkaisusta.