Tuulia Ylönen haluaa salit täyteen

Crusell-viikon uusi taiteellinen johtaja klarinetisti Tuulia Ylönen haluaa viikon konserttisalit täyteen ihmisiä, mutta miten se onnistuu onkin visaisempi juttu.

– Täällä on fantastiset puitteet, konserttipaikat ja konsertit ovat erinomaisia. Päivän puhalluksessa ja Lyhtyjen Yössä käy paljon ihmisiä, mutta osassa konsertteja on vähän kävijöitä. Haluaisin, että seinät pullistelisivat joka tapahtumassa.

Tuulia on monivuotinen Crusell-viikon kävijä, ensimmäisillä kerroilla, joskus ennen 1980-luvun puolivälia hän oli oppilaana kursseilla, viime vuosina esiintyvänä taiteilijana.

– Koko festivaalihan alkoi leireistä. Nyt on neljä mestarikurssia ja niiden lisäksi klarinetissa ja huilussa on pidetty nuorten kursseja. Ensi vuodeksi tuon myös fagotin ja oboen nuorten kurssit takaisin.

Tuulia sanoo, että niistä on tarve, mutta hieman harvinaisempina soittimina niille ei ole riittänyt tulijoita. Hän aikookin yhdeksi tulevan talven tehtäväkseen ottaa kurssilaisten houkuttelemisen.

– Yksi Crusell-viikon parhaita puolia on jatkumon luominen eli polku kurssilaisesta mestarukurssilaiseksi ja esiintyjäksi ja sitä haluan saada myös fagotille ja oboelle.

 

Tuulia Ylönen on esiintynyt Crusell-viikolla monta kertaa, mutta ensi kesänä hän aikoo keskittyä viikon taiteellisen johtajan tehtävään.

Taiteellisen johtajan pesti sekä innostaa että kauhistuttaa. Hän on jo miettinyt tulevaa ohjelmistoa ja tehnyt ensimmäiset kiinnityksensä, mutta paljon käytännön työssä myös kauhistuttaa.

– En ole aiemmin ollut järjestämässä mitään vastaavaa ja Crusell-viikon koko ja tilaisuuksien ja tapahtumien määrä on valtava. Aiemmilla viikoilla olen tietenkin nähnyt miten kaikki toimii, mutta vastuun ottaminen on eri asia, entä jos ensi vuonna konsertteihin ei tulekaan ketään?

Niin ei kyllä tule käymään, Crusell-viikon maine ja perinne takaa määrätyn määrän tulijoita vuodesta toiseen.

– Mutta tämä on haaste, joka piti ottaa kun se kohdalle osui. Ja tekemällä oppii, uskon niin.

Jo kuluvan viikon aikana hän on mietiskellyt erilaisia mahdollisuuksia mm. konserttien alkamisaikoihin.

Kokonaisuutena viikko noudattaa ensi vuonna pääosin totuttuja latuja eli lauantaista lauantaihin. Ensi vuonna ei ole kilpailuvuosi, joten järjestelytaakka on hieman helpompi. Muutosta tulee myös siinä suhteessa, että Uudenkaupungin 400-vuotisjuhlan kunniaksi järjestetty ilmaiskonsertti ei saa jatkoa.

– Lyhtyjen Yö säilyy tietenkin, samoin Päivän puhallukset.

 

Myös ensimmiset kiinnitykset Tuulia on ensi kesäksi tehnyt. Takavuosien taiteellinen johtaja Kari Kriikku tulee esiintymään, samoin keväällä Ranskassa kamarimusiikkikilpailussa menestynyt LUMO-puhallinkvintetti on tulossa ja myös Jukka Perko.

– Työskentelen itse vakituisesti oopperassa ja se tulee varmasti jonkin verran näkymään jatkossa. Esimerkiksi juuri LUMO-kvintetti koostuu oopperan taustalla olevista tekijöistä.

Vakio-orkesteria ei ole ensi kesäksi tulossa, mutta Tuulia kokoaa Uusikaupunki-orkesterin, joka esiintyy päätöskonsertissa ja Kari Kriikun kanssa.

– Orkesteri tulee koostumaan ammattimuusikoista, joista osa ei soita vakituisesti orkesterissa, mutta haluaa olla mukana.

Myös mestarikurssien ja muiden kurssien opettajista on osan kanssa jo alustavasti sovittu, mutta nimet varmistuvat syksyn aikana. Samoin tulevan viikon teema alkaa hahmottua, mutta sekin julkistetaan virallisesti vasta myöhemmin.

 

Artikkelikuva: Crusell-viikon taiteellinen puoli on tästä lähtien Tuulia Ylösen ohjauksessa.