Jeren tavoitteena lauantaina luokkavoitto

Jere Ämmälä on ainoa uusikaupunkilaiskuski joka starttaa lauantaina Uki-ralliin. Hänkään ei ole mukana SM-tittelistä kamppailevissa luokissa, mutta tavoittelee vakavasti oman luokkansa voittoa.

– Ajan nyt rallia kolmatta kesää ja kaksi kertaa aiemmin olen ollut Uki-rallissa mukana. Molemmilla kerroilla olin luokassani kolmas. Kaikki on kunnossa lauantaita varten ja nyt tavoite on yksinkertaisesti olla oman luokan eli B-juniorien F-luokan paras.

Jere ajoi viime viikonloppuna Pohjanmaalla oman luokkansa sarjakilpailun ja sijoittui toiseksi. Uki-ralli ei ole luokan sarjakilpailu vaan sen viimeinen osakisa on Rantaralli.

– On se pieni riski ajaa viikkoa ennen Uki-rallia, mutta sinne oli pakko mennä, kun on sarjassa hyvät mahdollisuudet vielä kakkoseksi.

 

Uki-ralli on ohjelmassa tietenkin sen vuoksi, että siitä saa näkyvyyttä ja toisaalta tutuilla teillä on kiva ajaa.

– Tässä luokassa ajetaan erikoiskokeet pimeästi ilman nuotteja, joten kotikentästä on merkittävää etua. Esimerkiksi viime viikonloppuna yksi ek ajettiin luokan voittajan kotitiellä ja toinen hänen harjoituspätkällään, niillä pätkillä eroa tuli sen verran kuin koko kisassa jäätiin.

Jere mietti keväällä, että olisi Uki-rallissa lähtenyt nuottiluokkaan mukaan, mutta päätti kuitenkin jättää sen kokemuksen vielä myöhemmäksi.

– Nuotitettu pätkä pitää ajaa nuottien ja kartturin luvun mukaan ja jos on tuttu tie, niin helposti siinä rupeaa miettimään itse mitä on tulossa. Parempi jättää se kokemus vieraille pätkille.

Nuottien kanssa ajaminen kuitenkin vaatii pitkääkin totuttelua eikä omaan kotiralliin kannata lähteä opettelemaan.

 

Jere ajaa vakioautojen luokassa. Se on edullinen sarja ajaa, mutta vauhtia toki riittää siinäkin.

– Huippunopeudet ovat kyllä periaatteessa ihan riittäviä, mutta ajettavuus ei ole niin hyvä kuin ”oikeilla” ralliautoilla ja sitä kautta se ero tulee.

Jere on koko uransa ajanut samalla autolla. Sitä on ajovirheiden jälkeen kursittu useitakin kertoja kokoon, mutta ns. teknisiä ongelmia ei ole ollut.

– Siinäkin mielessä edullista ajamista, että tekniikka kyllä kestää jos pysyy tiellä. Kisan jälkeen auto puhdistetaan ja käydään tarkkaan läpi, mutta mitään aikaa ja rahaa vieviä moottorin aukomisia ei tarvitse tehdä.

 

Jeren tarkoitus on ensi tai seuraavaksi kesäksi siirtyä luokkaa ylemmäs myös autoissa, joka tapauksessa ensi kaudeksi hän vaihtaa A-junioreihin.

Lauantain rallissa Jeren luokka lähtee kisan viimeisenä eli kun osanottajia on reilu 90, niin hän pääsee matkaan reilut puolitoista tuntia ensimmäistä autoa myöhemmin.