Kokonaan uudistuneessa Itäpoijussa tänään avajaiset

Reilun kahdeksan kuukauden uurastus on ohi. Kokonaan uudistunut K-supermarket Itäpoiju ja samaan rakennukseen muuttanut Alko viettivät tänään avajaisia. Alkon kohdalla kyseessä olivat todelliset avajaiset uudessa paikassa, Itäpoiju on ollut auki koko remontin ajan.

– Noin 50 000 työtuntia on töitä tehty, paikalliset yrittäjät ovat tehneet työstä ison osan ja sitten oma porukka avustanut. Oma poika Jere on tehnyt välillä satatuntisia viikkoja, mutta nyt vähän helpottaa hänelläkin. Aikataulussa pysyttiin hyvin, mutta toki matkan aikana on ollut kaikenlaista, sanoo Itäpoijun kauppias Jari Lehto.

Kesän loppuun asti rakennettiin lisätiloja, varsinaisesti kaupan puolella uudistuksia ryhdyttiin tekemään kesäsesongin jälkeen ja siksi lopussa tuli vähän kiire.

– Haittaa remontista tuli väkisinkin, sekä asiakkaille että henkilökunnalla ja tottakai vähän negatiivista palautettakin, mutta näin jälkikäteen sanoisin, että teimme oikein, kun pidimme kaupan auki koko ajan.

 

Remontista huolimatta myynti on ollut vakaata, kun vastaavien remonttien kohdalla on yleensä raportoitu 20 prosentin laskua.

– Remontti oli pakko tehdä, rakennus on jo niin vanha. Lattiasta ja talotekniikasta lähtien kaikki pistettiin uusiksi ja nyt myymälän puoli on kunnossa ja myös takatilat ovat asianmukaiset.

Lehto tuli tiloihin kauppiaaksi ensimmäisen kerran vuonna 1994 ja silloinen K-kauppa Öhman muuttui samalla Itäpoijuksi. Itse kiinteistö on 29 vuotta vanha. Uudelleen Itäpoijun kauppiaaksi hän palasi reilu vuosi sitten.

– Jo silloin oli tiedossa, että remontti on tulossa, mutta Uudenkaupungin tilanne aikaisti sitä parilla, kolmella vuodella. Tampereella olin aikanaan mukana vastaavassa uudistuksessa, siellä oli kyseessä Citymarket eli tilaa oli enemmän ja siksi se oli helpompi tapaus.

 

Avajaispäivänä lihastiskin takna tarvittiin neljäkin myyjää.

Uutta tilaa kiinteistöön tuli 600 neliötä, josta Alko vie osa, mutta kaupan puolellekin neliötä tuli lisää noin 400.

– Tuoretavaroilla eli hedelmä- ja vihannesosastolla on nyt selvästi enemmän tilaa, uusi leivänpaistopiste tuli, liha- ja kalapuolella palvelua on enemmän, esimerkiksi pakatun lihan tiski oli ennen kuusi metriä, nyt 12,5 metriä ja maitokaappi on kaksinkertainen edeltäjään nähden.

Myös juomaosasto on tuplaantunut, eli jos alkoholilainsäädännön muutos menee läpi, niin tilaa 5,5 prosenttisille juomillekin on.

– Joka tapauksessa seinän takana sitä on saatavissa. Alko sopii erittäin hyvin ruokakaupan kanssa yhteen ja yhteistyö on lähtenyt hyvin käyntiin. Emme juuri kilpaile toistemme kanssa vaan Alko laajentaa tavallaan tarjontaamme.

 

Lehto näkee Itäpoijun tilanteen erittäin positiivisena. Remontista huolimatta myynti on ollut selkeästi nousussa koko vuoden. Syynä on laajentunut valikoima, uudenlaiset panostukset markkinointiin ja tietenkin myös Uudenkaupungin tilanne.

– Väkimäärä on kasvussa ja sitten keskustasta väheni tilapäisesti kaksi kauppaa. TOK remontoi oman ison kauppansa, aloitti remontin vähän ennen kun me ja sai sen valmiiksi myös vähän ennen, mutta se osoittaa, että jos jonnekin kannattaa investoida niin Uuteenkaupunkiin.

Vaikka remontti on nyt ohi, ei alalla ole varaa jäädä paikalleen lepäämään. Valikoiman suhteen on jo toivomuksia tullut ja niitä toteutetaan mahdollisuuksien mukaan ja muutenkin pitää olla ajan tasalla ja haistella uusia tuulia ja asiakkaiden mieltymyksiä.

 

Entisessä Sokos-marketissa keskustassa eli tulevassa 800 neliön kokoisessa Eteläpoijussa alkaa remontti olla loppusuoralla. Kalusteet tulevat reilun viikon kuluttua, tavaraa aletaan latoa hyllyihin vuoden alussa ja valmista pitäisi olla 18. tammikuuta. Tiloihin on muuttamassa myös posti, joka vaatii uudenlaisen palvelun opettelua.

– Eteläpoiju on tavallaan kilpailija Itäpoijulle, mutta kyllä keskustassa pitää kauppa olla. Ja kun S-ryhmä saa oman kauppansa keskustaan, niin kilpailu toteutuu sielläkin. Kyllä sitä aina pitää olla, kilpailu pitää virkeänä ja uskon, että tilaa on molemmille.

Keskustassa kesäaika on turistien ansiosta merkittävä aika, mutta ei kauppaa sen perusteella kuitenkaan kannata pitää vaan myyntiä pitää olla myös lopun kahdeksan kuukauden aikana. Lehto uskoo vakaasti, että hyvällä palvelulla ja valikoimilla asiakkaita riittää ympäri vuoden.

– Sen olen huomannut, että henkilökunnan saannissa alkaa olla ongelma, mutta eiköhän siitäkin selvitä.

Jere Lehto (vas.) on tehnyt Itäpoijun remontin kanssa pitkää päivää, isä Jari on päässyt vähän vähemmällä.