Satamaliikenteen all-time-high lähellä

Uudenkaupungin satamanliikenne oli suurimmillaan 1990-luvulla, jolloin Hepokarin satamasta ajettiin päivittäin säännöllisiä vuoroja Ruotsiin. Ennätysvuosi oli 1994, jolloin vuosiliikenteen määräksi kirjattiin 2,159 miljoonaa tonnia.

Viime vuosina sataman eli Hepokarin ja Yaran sataman yhteinen liikenne on ollut voimakkaassa kasvussa, mutta kovinkaan lähelle 1990-luvun lukuja ei ole ennen päästä.

Tämä vuosi on alkuvuodesta lähtien ollut vilkas ja koko vuoden on käyty kovaa kisaa ennätysvuoden kanssa. Nyt kun marraskuun lukemat on julkaistu, niin mahdollisuudet uuden ennätyksen syntymiseen ovat olemassa, mutta varmuutta ei ole.

 

Satamaliiton marraskuun tilaston mukaan 11 kuukauden aikana liikenne on Uudenkaupungin satamassa ollut yhteensä 2,030 miljoonaa tonnia. Ennätyksestä ollaan siis jäljessä 129 000 tonnia ja kun loppuvuoden aikana kuukausiliikenne on ollut noin 200 000 tonnia, niin koko vuonna päästänee noin 2,2 miljoonaan tonniin eli uuteen ennätykseen.

Alkuvuoden liikenteestä on tuontia ollut 760 000 tonnia ja vientiä 1271 000 tonnia. Vuonna 2016 tuonti oli 679 000 tonnia ja vienti 1044 000 tonnia eli niistä luvuista olleen jo selkeästi yli.

Vuonna 2015 luvut olivat aavistuksen isompia kuin viime vuonna (722 000 ja 1170 000) ja silloin päästiin 2000-luvun ennätykseen 1892 000 tonniin.

 

Vilkkain kuukausi viime vuonna oli maaliskuu, jolloin liikennettä oli 211 000 tonnia, hiljaisin toukokuun, jolloin kokonaisliikenne oli 141 000 tonnia.

Suomen piristynyt talous näkyy hyvin satamaliikenteessä, sillä kaikkien Suomen satamien yhteinen liikennemäärä on kasvanut viime vuodesta 4,9 prosentilla.

Uudessakaupungissa kasvu oli marraskuun loppuun mennessä 29,2 prosenttia eli selkeästi vakiosatamien suurinta. Tuonnissa kasvuprosentti on 21,7 ja viennissä 34,1.

Kokonaisliikenteessä Uudenkaupungin satama on 13. vilkkain, mutta tilanne saattaa joulukuussa muuttua, sillä Turku on edellä enää 12 000 tonnia