Sami Järvinen ison Sokoksen marketpäälliköksi

Vakka-Suomenkadun S-Marketin uutena marketpäällikkönä aloittaa maaliskuun alussa uusikaupunkilainen Sami Järvinen. Hän on toiminut jo kauan S-ryhmässä eri tehtävissä, tällä hetkellä hän on vielä muutaman päivän Mynämäen S-marketin päällikkönä.

Samin kauppaura alkoi opiskeluaikoina Turussa. Ensin kesätöissä ja siitä sitten vakituiseksi myyjäksi ja S-Ryhmän koulutuksen kautta vastuullisempiin tehtäviin. Kasvatustieteiden opiskelu jäi kesken, mutta se ei ole Samia päivääkään kaduttanut.

– Ensimmäinen kesätyöpaikka oli Itäharjun Prisma, sitten ehdin olla täällä hetken aikaa Sparissa, ennen kuin S-Ryhmä osti sen vuonna 2006. Jatkoin samassa rakennuksessa vuoteen 2013 asti.

Sen jälkeen Sami sai hoitoonsa ensimmäisen oman kaupan eli Jyrkkälän Salen, sieltä hän tuli päälliköksi torin laidan S-Marketiin, sieltä Mynämäelle ja nyt sitten palaa Uuteenkaupunkiin.

 

– Tehtävät ovat tasaisin väliajoin muuttuneet haastavammiksi, Vakka-Suomenkadun S-Market on TOKin toiseksi suurin S-Market, vain Wiklund on suurempi. En kieltäytynyt, kun halukkuuttani tähän hommaan kysyttiin.

Uudessa hommassa on aina omat juttunsa ja vaatii paljon, mutta se ei ole Samille ongelma vaan hän ottaa sen mielenkiintoisena mahdollisuutena oppia uutta ja samalla kehittää kauppaa.

Vakka-Suomenkadun kauppa remontoitiin viime vuonna ja asiakkaan ominaisuudessa on Samille tuttu mutta ”tiskin takaa” hän ei vielä tunne uutta työpaikkaansa.

– Fyysiset puitteet ovat varmasti kunnossa, mutta kehitettävää kyllä riittää, kauppahan ei koskaan ole valmis. Valikoimien kanssa on jatkuvaa säätämistä ja asiakaspalvelua voi aina parantaa, mutta erityisesti hevi eli hedelmä- ja vihannesosastosta haluan luoda meille selkeän kilpailuedun eli tulen siihen panostamaan.

 

Kaupungin päivittäistavarakaupat olivat pitkään ”epänormaalissa” tilassa, oli menossa remontteja ja sitten keskustasta puuttuivat kaupat hetken kokonaan. Nyt tilanne on vakiintunut.

– Nyt on menossa etsikkoaika eli kun ihmiset hakevat uuden tarjonnan joukosta sitä omaa kauppaansa, niin pitää olla hereillä. Joka päivä ja jokaisena aukiolohetkenä asiakkaan tulee saada täältä se, mitä hän haluaa ja tuotteen tulee olla laadukas.

Tuotevalikoima elää siis jatkuvasti. Trendejä pitää seurata ja tarjota uutuuksia, mutta toisaalta taas valikoimaa ei voi liikaa laajentaa, sillä siinä tulevat laajennetut seinätkin vastaan.

– Pitää myöntää realiteetit, ihan kaikkea ei voi aina olla, ei meillä eikä missään muuallakaan.

 

Sami on uransa aikana toiminut kaikissa mahdollisissa työtehtävissä eikä hän aio päällikkönäkään karttaa mitään työtä tai työaikaa.

– Omassa kopissa ei pysy ajan tasalla. Koneelta näkyy kyllä myyntiluvut ja muut, mutta tuntuma tekemiseen ja asiakkaisiin katoaa ja se on kuitenkin tärkeintä, jotta pystyy kehittämään kauppaa.

Sami on sitä mieltä, että Vakka-Suomenkadun kokoisessa marketissa jokaisen työntekijän tulee pystyä tarpeen vaatiessa tekemään mikä tahansa työvuoro

Asiakaspalvelua tekevät kaikki marketin työntekijät, eivät vain kassat tai palvelutiskin takana olevat. Asiakaspalvelun laadulla on tänä päivänä mahdollisuus erottua.

– Tervehtiminen ja hymyily on osa hyvää asiakaspalvelua ja hyllyjä täyttävän työntekijänkin on tarjottava asiakkaille apuaan ja opastettava näitä.

 

Remontin jälkeen S-Marketin aukioloaikoja laajennettiin ja se on ollut tarpeellinen veto.

– Todennäköisesti Suomessa missään tämän kokoisessa kaupungissa ei näin laajoja aukioloaikoja ole, mutta se on tarpeen, sillä kaupungissa on paljon vuorotyöläisiä, joille aamu- ja ilta-ajat sopivat.

Työntekijöitä marketissa on lähes 40 eli Samin alkuvuosista reilu kymmenen vuotta sitten määrä on lähes tuplaantunut.

– Olemme juuri läpikäyneet laajan rekrytoinnin, joten vakiopaikkoja ei nyt ole tarjolla, mutta kesäsijaisten haku on alkanut.

Sami on monella asiakkaalle tuttu Uudestakaupungista jo pitkältä ajalta. Hän toivoo palautetta ja ideoita sekä vanhoilta tutuilta että myös muilta asiakkailta.

– Aina voi napata hihasta kiinni ja kysyä jotain, ehdottaa parannusta tai antaa muunlaista palautetta. Yritän tosiaan liikkua mahdollisimman paljon myymälän puolella, joten nähdään siellä.

Hevi-osasto tulee olemaan Sami Järvisen sydämen asia.