Kalannin VPK sai uuden säiliöauton

Kalannin VPK:n tallissa kiiltelee uusi ja komea säiliöauto. Ihan kokonaan uusi se ei ole, vaan palvellut viitisen vuotta Loimaalla ennen kuin Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen normaalin kierron kautta ”myönnettiin” Kalantiin.

– Edellinen säiliöautomme oli vuosimallia 1982. On tätä uutta odoteltu varmaan kymmenkunta vuotta, vanha oli alueen vanhin käytössä oleva ja käytännössä loppu, kertoo Sami Virtanen Kalannin VPK:sta.

Lyhyesti sanottuna uudessa on kaikki parempaa. Tankin tilavuus on 11 500 litraa, auto on nopeampi, varustus on monipuolisempaa ja uudempaa ja ennen kaikkea toimintavarmempaa. Uudessa autossa on myös tekniikkaa ja automatiikkaa enemmän kuin vanhassa.

– Esimerkiksi ohjaamossa on gps, johon hälytykset ja ajo-ohjeet tulevat automaattisesti. Entisessäkin oli gps, mutta siihen piti osoite naputella ja kun usein säiliöautolla on vain kuski kyydissä, niin kiiretilanteissa se vei aikaa.

Auto tuli Kalantiin tiistaina ja siitä lähtien sitä on opeteltu käyttämään, jotta uudet laitteet olisi hallussa ja kaikki sujuisi tositilanteessa yhtä nopeasti ja joustavasti kuin vanhalla autolla ja sen varusteilla.

 

Kalannin VPK:n viikkotreenit ovat nyt kesätauolla, mutta silti keskiviikkonakin uuteen autoon oli tutustumassa kymmenkunta vpk-laista.

– Uusi auto tuo uutta intoa jäsenistöönkin, sillä aina kunnon autolla ja varustuksella on mukavampi treenata ja käydä hälytyksissä.

VPK:n hälytysosasto toimii kesäajasta huolimatta normaalisti, sillä vain harjoituksissa on tauko. Hälytyksiä on toukokuun aikana tullut normaalia enemmän.

– Metsä- ja maastopalohälytyksiä on viime viikkojen aikana ollut neljä, kun normaalisti toukokuussa niitä ei viime vuosina ole ollut aina yhtäkään.

Ukkosmyrskyjä ei ole ollut eli salamasta palot eivät ole saaneet alkuaan, vaan kaikkien perimmäisenä syynä on ollut ihmisen toiminta.

– Maasto on nyt todella kuivaa ja tulentekokielto on syytä ottaa vakavasti. Kyseessä ei ole enää huolimattomuus vaan suorastaan tyhmyys, jos kaikesta varoittelusta huolimatta lähtee tulella leikkimaan ja jos luulee, että alkuun päässeelle maastopalolle pystyy paljain käsin tekemään jotain.

 

Kalannin VPK:ssa on jonkin aikaa toiminut kipinäkerho eli 7-9-vuotiaiden varhaisnuorten osasto. Mukana oli talven aikana parisenkymmentäkin nuorta. Varsinaisessa nuoriso-osastossa eli 10-16-vuotiaissa on mukana kymmenkunta nuorta.

Miesten tavoin nuoriso-osastot harjoittelevat kesää lukuun ottamatta kerran viikossa. Kesällä nuoriso-osastoilla on erilaisia leirejä, mm. kesän aluksi oli kolmen päivän leiri Taivassalossa ja myöhemmin kesällä on valtakunnallinen suurleiri Lohtajalla.

– Uusi auto innostaa varmaan nuoriso-osastolaisiakin, kun he syksyllä jälleen palaavat harjoitusten pariin.

Kalannin VPK:ssa toimii myös naisosasto ja tukiosasto. Naisosastoja ei lähialueen vapaapalokunnissa juurikaan enää ole.

 

– VPK:ssa toimiminen on täysin vapaaehtoista. Kalannin VPK ei maksa treeneistä ja hälytyksistä jäsenille korvausta vaan ne rahat menivät rahastoon ja niillä sitten järjestetään yhteisiä tapahtumia.

VPK:lla on Kalannin keskustassa hyvät tilat, jonne autot mahtuvat ja tilaa on sen verran, että autoja ja kalustoa voidaan sisätiloissa myös huoltaa.

Lisäksi jäsenet ovat kädentaitoja hallitsevina itse rakentaneet tiloihin mm. kuntosalin ja kerhotilan, jossa palokuntalaiset voivat viettää vapaa-aikaansa esimerkiksi biljardin tai dartsin parissa tai vain tv:tä katsellen. Monenlaisia muitakin etuja jäsenille on tarjolla.

 

Toiminta on siis hyvin aktiivista, mutta uusia jäseniä kaivataan mukaan. Tehtäviä olisi eri jaostoissa tarjolla monenlaisia.

– Toiminnassa voi olla mukana monella tasolla ja käyttää siihen niin paljon aikaa, kun haluaa. Aktiivisin taso on hälytysosasto, joka lähtee hälytyksen tullessa liikkeelle, mutta hälytysosastoon ei ole pakko lähteä mukaan, paljon muutakin voi tehdä.

VPK kyllä kouluttaa kaikki asiasta kiinnostuneet eikä toiminnassa mukana oloon tarvita mitään erityisiä taitoja.

 

Artikkelikuva: Kesätauosta huolimatta Kalannin VPK piti keskiviikkona harjoitukset, jotta uusi säiliöauto ja sen toiminnot tulisivat tutuiksi ennen tositilannetta.

– Mutta on se vaan komia tuo uusi auto, toivottavasti käyttöä tulee mahdollisimman vähän.