Kotimyynnissä tapahtuu ylilyöntejä – maltti on valttia

Kuluttaja-asiamies otti esiin kesäkuun uutiskirjeessään aggressiivisen kotimyynnin ja kertoi puuttuneensa nimeltä mainiten viiden, lähinnä erilaisia remontti- ja korjauspalveluja tarjoavan yrityksen myyntitapaan. Osa yrityksistä on tuttuja Uudenkaupungin seudullakin.

Kirjeessä todetaan mm. että Suomen Lämpöikkuna Oy, Ideko Suomi Oy ja KotiSun Oy olivat menetelleet kuluttajansuojalain vastaisesti iäkkäiden huomioimisen ja aggressiivisen menettelyn osalta.

Näiden lisäksi kirjeessä mainitaan Pohjolan Energia Oy ja RestaKori Oy, jotka ovat harjoittaneet kuluttaja-asiamiehen mukaan muuten ongelmallisia myyntitapoja.

Kyseenalaisten kotimyyntimenettelyjen kohteena vaikuttavat ilmoitusten mukaan olleen etenkin iäkkäät kuluttajat, joilla saattaa olla vaikeuksia paitsi ymmärtää tekemiensä sopimusten sisältöä, myös kieltäytyä sopimusten tekemisestä painostavaksi koetussa tilanteessa ikänsä ja heikentyneen terveytensä vuoksi.

 

Uudenkaupungin Omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Arto Salonen on itsekin omakotiasukkaana huomannut viime vuosina voimistuneen ja aktivoituneen kotimyyntitrendin.

– Yritykset hankkivat alueittain omakotiasukkaiden puhelinnumeroja ja alkavat soitella ja jos on vähänkin jostain kiinnostunut, niin jonkin ajan kuluttua myyjä karauttaa pihaan.

Aina ei edes soiteta etukäteen, vaan ovelle tullaan yllättäen aivan kuten pölyimurikauppiaat aikanaan. Siinä ei sinänsä ole mitään kiellettyä tai lainvastaista, mutta myyntitapa sekä tarjotut tuotteet ja palvelut eivät aina ole asiallisia. Alan miehenä Salonen on itse kyennyt arvioimaan tarjousten järkevyyden ja omat tarpeensa.

– Jäsenistön kautta on kuitenkin tihkunut enenevässä määrin tietoja tarpeettomien ja ylikalliiden remonttien tarjoamisesta ja aggressiivisen markkinoinnin ansiosta niihin on myös tartuttu. Todennäköisesti ongelma on tiedettyä isompi, sillä monet eivät mielellään puhu, jos tuntevat tulleensa huijatuksi.

 

Omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Arto Salonen varoittaa tarttumasta aggressiivisten myyntimiesten tarjouksiin vaihtoehtoja tutkimatta.

Salonen toteaa, että kun on usein kyse usean tuhannen euron kaupasta, niin siihen ei kannattaisi missään tapauksessa suostua siltä istumalta.

– Yhdellä istumalla ei nimeä kannata paperiin pistää, ainakaan jos ei ole lainkaan asiaa etukäteen selvittänyt, hän sanoo.

Aikalisän aikana kannattaa kysyä neuvoja ja selvittää paikallinen tarjonta. Neuvoja saa esimerkiksi omakotiyhdistykseltä.

– Monissa kuulemissani tapauksissa hinta on ollut todella kova, mutta se on saatu esimerkiksi pitkällä maksuajalle kuukausierineen tuntumaan pienemmältä, vaikka kokonaiskulut ovat olleet jopa tuplasti suuremmat.

Salosen mukaan monessa tapauksessa paikallinen yritys on pystynyt tekemään sovitun asian edullisemman ja sen lisäksi reklamoinnit ja muut asiat ovat sujuneet joustavammin.

– Olen kuullut esimerkiksi, että eräs yritys ei urakan valmistumisen jälkeen vastannut asiakkaan numerosta tuleviin puheluihin vaan reklamointi onnistui vasta kun soitettiin toisesta numerosta.

 

Kaikkia kotimyyntiä harrastavia yrityksiä ja kaikkia tarjouksia ei toki voi pitää huijausyrityksenä.

Kuluttaja-asiamiehen kirjeessä todetaan, että ”markkinoijan ja myyjän tulee huomioida kohderyhmä, joka on erityisen altis vaikuttamiselle ikänsä, vammansa tai herkkäuskoisuutensa vuoksi. Kuluttajansuojalain mukaan sopimattomana ja kiellettynä pidetään aggressiivista menettelyä, kuten sellaista kuluttajan painostamista, joka johtaa kuluttajan tekemään ostopäätöksen, jota hän ei ilman painostamista olisi tehnyt.

Lain esitöiden mukaan tällaisesta painostamisesta on tyypillisesti kysymys, kun käytetään hyväksi kuluttajan väsymystä, sairautta tai vanhuuden heikkoutta ja uuvutetaan kuluttaja tekemään sopimus.”

 

Sopimus työstä on vasta ensimmäinen osa. Työn jälki ja laatu ovat sitten asia erikseen. Monella aggressiivisesti kotimyyntiä harrastavalla yrityksellä myyntipuoli onkin ainoa toimiva asia.

– Tietooni on tullut, että joissakin urakoissa on taloon laitettu esimerkiksi putkistoja, joiden mitoitus tai muut ominaisuudet poikkeavat normaalisti Suomessa käytetystä. Tällöin varaosien tai lisäosien saanti voi myöhemmin olla vaikeaa. Tämäkään ei tietenkään ole lain vastaista, mutta mielestäni kyllä ainakin lievää jekutusta.

 

Aggressiivisesta myynnistä kerrotaan esimerkiksi tarinaa, jossa myyntimies oli ollut vanhemman pariskunnan kotona useita tunteja sopimusta tarjoten, vaikka häntä oli pyydetty poistumaan. Lopulta väsytystaktiikka oli onnistunut ja nimi saatu paperiin.

Kotimyynnissä on kaupan perumiseen mahdollisuus, mutta se ei koske tavaraa, jota muunnellaan kuluttajan vaatimusten mukaisesti ja tätäkin kohtaa on käytetty hyväksi, kun ostaja on yrittänyt jälkikäteen perua liian nopeasti päättämänsä kaupan.

Maltti on siis valttia. Normaalisti kaupassa tarjousmaidon ostava ja siinä kymmenen senttiä säästävä kuluttaja saattaa hyvin hommansa osaavan myyntimiehen edessä pistää nimensä usean tuhannen euron sopimukseen edes vaihtoehtoja tutkimatta.

 

Jutussa mainittu kuluttaja-asiamiehen uutiskirje, jonka lopussa linkit lakiteksteihin, löytyy tästä.

 

Artikkelikuvassa Blasieholman vanhoja omakotitaloja Uudenkaupungin museon kokoelmista