Mobiilipankkia käytetään yhä enemmän

Säästöpankit ovat menossa olevan Säästäväisyysviikon kunniaksi julkaisseet uusimman Säästämisbarometrinsa. Mitään isoja muutoksia ei vuoden aikana ole tapahtunut, mutta mobiilipalvelujen käytön lisääntyminen ja nuorten kiinnostuksen kasvu säästämisen nousivat tuloksista esiin.

Barometrin tuloksia esittelivät keskiviikkona Kalannin Säästöpankin toimitusjohtaja Sari Ruusola ja sijoitusasiantuntija Pauliina Vahanti. Asioita kysyttiin yli 1600 eri-ikäiseltä suomalaiselta elo-syyskuun vaihteessa.

– Tutkimuksen mukaan yli puolet nuorista on innostunut aloittamaan tai lisäämään säästämistään, kun koko väestöstä osuus on vain noin kolmannes, Vahanti totesi.

 

Nuoret ovat myös positiivisempia tulevaisuuden suhteen kuin vanhemmat, yli puolet 18-29 vuotiaista uskoi oman taloutensa kehittyvän positiivisesti seuraavan vuoden aikana. Myös yrittäjät olivat selvästi muuta väestöä positiivisempia oman talouden kehittymisen kannalta.

Nuorten säästäminen on tutkimuksen mukaan myös muuta väestöä enemmän arvopohjaista eli päätökseen vaikuttavat ekologisuus, ympäristöarvot, eettisyys ja vastuullisuus.

Säästämisen kohdistuu kaikissa ikäluokissa perinteisiin asioihin, eli asuntoon, pahan päivän varalle säästämiseen, vanhemmilla myös entistä enemmän jälkipolville säästämiseen, nuorilla taas muita kohteita ovat esimerkiksi lomamatkat.

Säästämisen suurimmat käytännön esteet liittyvät toimeentuloon. Tulot ja menot ovat niin tarkasti tasapainossa, että monellakaan ei säästöön jää lainkaan rahaa vaikka halua olisi.

 

Digipalvelujen käytön lisääntyminen näkyy barometrin tuloksissa selkeästi, erityisesti vuoden aikana on lisääntynyt mobiilipalvelujen käyttö. Vuosi sitten mobiilipalvelua käytti viikottain 38 prosenttia suomalaisista, tänä syksynä luku oli jo 45.

– Erityisesti nuoret suosivat mobiilipalvelua. Tämä on trendi, johon pankin tulee reagoida. Toisaalta yksi tutkimuksen tulos oli se, että tyytymättömyys pankkien henkilökohtaiseen palveluun on lisääntynyt ja taustalla ovat todennäköisesti supistetut aukioloajat, Sari Ruusola totesi.

– Henkilökohtaista palvelua tarvitaan ja siinä Säästöpankit ja muut pienemmän pankit saivat selvästi parempia arvosanoja kuin isot pankit.

 

Kalannin Säästöpankki on viimeisimmässä pankin omassa mittauksessa saanut palvelustaan erittäin hyvän arvosanan eli lähes 90 prosenttia vastanneista on antanut arvosanaksi ysin tai täyden kympin.

– Mutta kyllä mekin joudumme miettimään palveluaikoja koko ajan. Meillä on viisi konttoria, joista pienimmät ovat auki vain määrättyinä aikoina. Erikoispalvelujakin konttoreihin saa, esimerkiksi Pauliina käy tarpeen vaatiessa joka konttorissa antamassa sijoituspalveluja.

 

Artikkelikuva: Säästöpankkien toteuttaman säästämisbarometrin tuloksia esittelivät Sari Ruusola (vas.) ja Pauliina Vahanti.

 

 

Vuoden aikana mobiilipankin käyttö on lisääntynyt selvästi.