Nuku yön yli ennen kuin kirjoitat nimesi

Aikanaan naureskeltiin poliitikkoa, joka vaihtoi mielipidettään yön yli asiaa tarkemmin mietittyään. Poliitikolle mielipiteen muuttaminen ei ole oikein suotavaa, mutta tavalliselle kuluttajalle neuvo on sen sijaan hyvä pitää mielessä, ainakin kun on kyse isommasta hankinnasta. Ei hätiköidä vaikka siihen yllytetään, vaan otetaan aikalisä ja selvitetään asia rauhassa.

Kuluvan vuoden aikana Uudessakaupungissa ovat alan toimijoita huolestuttaneet aggressiiviset kotimyyjät, jotka ovat omakotiasiakkaille myyneet selkeästi ylihintaisia laitteita ja työsuorituksia.

– Talotekniikan alalla yliaktiivinen kotimyynti on ollut ongelma jo ainakin kymmenen vuotta, mutta kohteet ovat vaihdelleet. Joku on keksinyt uuden idean ja muut ovat rynnänneet perässä. Tällä hetkellä suosiossa tuntuu olevan viemärijärjestelmän remontit, sanoo Aerplan Oy toimitusjohtaja Jyrki Laine.

Laineen yritys tekee lvi-alan suunnittelu- ja konsultointitöitä ja lisäksi hän on Vakka-Suomen LVI-yhdistyksen toiminnassa aktiivisesti mukana.

– Kokoonnumme kuukausittain ja vaihdamme kuulumisia. Erilaisia tapauksia on tullut viime aikoina esiin paljon.

 

Ongelmat eivät niinkään liity tehtyyn työhön ja sen laatuun, vaan suunnitteluun, hintaan ja markkinointitapaan. Asukkaille myydään tarpeettomia remontteja ja hinta on pahimmissa tapauksissa 3-4 kertainen käypään hintaan nähden.

– Ratkaisut ovat kertakäyttöratkaisuja eikä kokonaisuutta ole mietitty. Lopputulos kyllä toimii, mutta saattaa olla tökerön näköinen tai turhan hankalasti toteutettu.

Perusjuttu menee niin, että asiakkaalle tarjotaan ilmainen putkiston kuvaus ja kuvasta sitten aina löytyy jotain uusittavaa tai korjattavaa.

– Jokainen saa tarjota palveluja haluamallaan hinnalla, mutta asiakasta kehottaisin aina vähänkin isommissa asioissa ottamaan yhteyttä vähintään johonkin toiseenkin paikkaan.

Aina on olemassa useampikin paikallinen lvi-liike, josta voi kysyä hinta-arviota ja myös vinkkiä siitä, onko tarjottu palvelua todellakin tarpeen. Myös paikallisesta Omakotiyhdistyksestä löytyy asiantuntijoita.

Vanhuksilla taas esimerkiksi Vanhustyön keskusliiton palveluihin kuuluu alueellinen korjausneuvonta, joka on ilmaista ja joihinkin korjauksiin voi saada jopa avustusta.

Mutta jos nimen pistää saman tien sopimukseen, niin siitä on vaikeata päästä eroon, vaikka myöhemmin tulee katumapäälle tai saisi tietoonsa edullisemman vaihtoehdon. Monet eivät jaksa lähteä hakemaan sopimuksen purkua oikeusteitse, vaan ennemmin maksavat.

 

– Nämä yritykset ovat lähteneet tekemään bisnestä myyntipuoli edellä. Myyntimiehet ovat viimeisen päälle koulutettuja ja räikeimmät yritykset ovat saaneetkin markkinointitavastaan huomautuksia. Myyntimies tekee työtä provisiopalkalla ja se pistää painostamaan kaupantekoa.

Useissa tietoon tulleissa tapauksissa myyjät ovat antaneet ymmärtää, että tarjottava työ perustuu lakiin tai sitten että se on pakko tehdä nyt, jotta vältytään pahemmalta.

– Uusimisia taas tarjotaan laitteen käyttöikään nähden liian aikaisin tai sitten tarjotaan täysin turhia töitä.

Viemäristä otetussa suurikokoisessa kuvassa löytyy aina jotain pientä murusta, mutta se saadaan tuntumaan isolta ongelmalta. Vähintään suositellaan parin tuhannen euron hintaista putkiston puhdistusta, paikallinen liike tekisi sen 300-400 eurolla, jätevesiputkiston sukitustarjous voi olla jopa 15 000 – 20 000 euron suuruinen, mutta sillä hinnalla tekisi vaikka mitä muuta.

– Tarjoukseen liitetään usein ”edullinen” maksusopimus, jossa maksun voi suorittaa pienissä kuukausierissä, mutta sekin on hinnoittelultaan kallis ja kasvattaa kuluja lisää.

 

Kotimyyntiä tekevien yritysten myyntimiehet ovat käyneet läpi kovan koulun ja heiltä löytyy kyllä vastaus kysymykseen kuin kysymykseen.

– Kaupan haistaessaan he ovat sinnikkäitä ja tavoite on selkeästi tehdä kauppa siinä tilanteessa eikä antaa aikaa miettiä. Kauppa tehdään osin uuvuttamalla.

Markkinatuomioistuin on kiinnittänyt huomiota erityisesti vanhuksille suunnattuun kotimyyntiin, mutta osaavan myyjän käsittelyssä nuorempikin saattaa sortua pikaostokseen.

– Suosittelen vahvasti, että jos ei kehtaa suoraan kieltäytyä, niin ainakin jätetään ensimmäisellä kerralla nimi kirjoittamatta ja kysytään palvelun tarve ja hinta-arvio myös joltain muulta. Siinä voi helposti säästää ison summan rahaa.

 

Kuluttaja-asiamies puuttui kesällä remontti- ja korjauspalvelujen aggressiiviseen kotimyyntiin, koska alan kuluttajailmoitusten määrä on viime vuosina kasvanut. Kuluttaja-asiamiehen kesän uutiskirje löytyy tästä.

 

Artikkelikuva: Aggressiivinen kotimyynti on talotekniikan alalla ollut jo pitkään ongelma, tällä hetkellä muodissa ovat viemärijärjestelmän remontit, sanoo Jyrki Laine.